1. Tiori jeung Konsép
Kognitivisme
Tiori diajar kognitif ngalibetkeun prosés mikir sacara komplék jeung mentingkeun prosés belajar. Aliran
kognitif nganggap kagiatan diajar lain saukur stimulus jeung réspons anu
sipatna mékanistik, tapi leuwih ti éta, kagiatan diajar ogé ngalibetkeun
kagiatan méntal anu aya dina diri individu anu keur diajar. Dumasar kana éta
pamadegan, bisa dihartikeun yén diajar nyaéta hiji prosés méntal anu aktif
pikeun ngahontal parobahan paripolah.
Kognitivisme mangrupa salah sahiji filsafat pangaweruh anu inti pamadeganana
nganggap yén pangaweruh téh nyaéta jieunan manusa sorangan anu mangrupa hasil konstruksi kognitif ngaliwatan kagiatan individu ku cara nyieun struktur,
katégori, konsép, jeung skéma anu diperlukeun pikeun ngawangun éta pangaweruh.
2.Tokoh
– tokoh Kognitivisme di antarana
a.Piaget
Piaget ngajelaskan yén kamekaran kognitif mangrupa hiji
prosés génétika nyaéta prosés anu dasar pamikiranana tina mékanisme biologis
atawa kamekaran sistem saraf. Tiori diajar Piaget disebut ogécognitive-development
anu nganggap yén prosés mikir téh leuwih mangrupa kagiatan gradual ti batan
fungsi intéléktual kongkrit. Nurutkeun ieu tiori, diajar ngawengku
tilu
tahapan nyaéta:asimilasi, akomodasi, jeung equilibrasi.
Léngkah-léngkah
pangajaran anu dirancang nurutkeun pamanggih Piaget:
1) nangtukeun
tujuan pangajaran;
2) milih
matéri pangajaran;
3) nangtukeun topik-topik anu bisa diulik ku siswa;
4) nangtukeun jeung ngararancang kagiatan pangajaran luyu
jeung topik;
5) mekarkeun métode pangajaran;
6) ngalakukan évaluasi prosés jeung hasil pangajaran.
b. Jerome Bruner
Jarome
Bruner ngusulkeun
ieu tiori ku sebutan free discovery learning anu tiori dasarna nyaéta
tiori kognitif, anu ngébréhkeun yén diajar nyaéta parobahan persépsi jeung pamahaman. Maksudna, prosés diajar bakal
lumangsung hadé jeung kréatif, saupama
guru méré kasempatan ka siswa pikeun manggihkeun hiji aturan, kaasup konsép, tiori, idé, jeung
définisi ku conto-conto anu ngagambarkeun atawa ngawakilan aturan anu jadi
sumberna.
Kauntungan diajar discovery learning nyaéta
nimbulkeun rasa hayang nyaho siswa, hal ieu ngamotivasi siswa pikeun néangan
jawabanana; nimbulkeun kaparigelan ngungkulan masalahna sacara mandiri jeung
ngalatih siswa pikeun nganalisis jeung ngolah informasi.
Nurutkeun Bruner, aya tilu tahap kamekaran kognitif hiji
jalma anu ditangtukeun ku cara ningali lingkungan: enaktif, ikonik, jeung
simbolik. Tahap kahiji, enaktif nyaéta siswa ngalakukeun kagiatan sangkan paham kana
lingkunganana. Tahap kadua, ikonik nyaéta siswa niténan dunya ngaliwatan gambar jeung visualisasi
verbal. Tahap katilu, simbolik nyaéta
siswa dina meunangkeun gagasan
abstrak; komunikasina dibantuan ku
sistem simbolik.
3.Aplikasi Kognitivisme dina Pangajaran
Aplikasi tiori diajar nurutkeun kognitivisme saperti kieu:
a. Guru
kudu paham yén siswa téh lain jalma déwasa anu gampang dina prosés mikirna
b. Guru
nyusun matéri ngagunakan
pola atawa
logika ti nu basajan
ka nu kompléks.
c. Guru
nyiptakan
pangajaran anu
miboga ma’na.
d. Guru
merhatikeun bédana siswa sacara individual pikeun ngahontal hasil diajar siswa.
4.Tiori jeung Konsép
Konstruktivisme
Konstruktivisme mangrupa salah sahiji filsafat pangaweruh
anu inti pamadeganana nganggap yén pangaweruh téh nyaéta jieunan manusa
sorangan anu mangrupa hasil konstruksi
kognitif ngaliwatan kagiatan individu ku
cara nyieun struktur, katégori, konsép, jeung skéma anu diperlukeun pikeun
ngawangun éta pangaweruh.
Leuwih wincik Piaget ngébréhkeun yén konstruktivisme
nyaéta konstruksi (wangunan) pangaweruh anu diwangun tina kagiatan/tindakan
saurang individu. Eta pangaweruh téh ngalaman évolusi, sipatna saheulaanan,
henteu statis, mangrupa prosés anu terus-terusan. Ari pangaweruh lain anu aya
di luar manusa, tapi aya dina jero diri individu anu ngawangun éta pangaweruh.
Nurutkeun konstruktivisme, pangaweruh hiji jalma mangrupa hasil kontruksi aktif
individuna sorangan. Tina éta pedaran ébréh yén konstruktivisme anu diébréhkeun
ku Piaget sipatna individual jeung leuwih museur kana prosés internal.
5.TokohKonstruktivismedi antarana Piaget
Piaget ngébréhkeun yén kamekaran siswa ngawangun struktur
kognitif atawa peta méntalna anu
diistilahkeun “schema/skéma” atawa peta konsép
pikeun nyangkem jeung ngaréspon pangalaman fisik tina lingkungan di
sabudeureunana (Suyono& Hariyanto, 2011:107). Saterusna Piaget nerangkeun yén
manusa mibanda struktur pangaweruh dina otakna, saperti kotak-kotak anu masing-masing miboga ma’na anu béda-béda. Ku sabab kitu, dina prosés diajar lumangsung dua prosés, nyaéta prosés organisasi informasi jeung adaptasi (Cahyo, 2013: 37).
Prosés
organisasi nyaéta prosés nalika manusa ngahubungkeun informasi anu ditarimana jeung struktur-struktur pangaweruh anu geus ditunda atawa geus nyampak saméméhna dina otak. Sedengkan prosés adaptasi nyaéta prosés anu eusina dua kagiatan. Kahiji, ngahubungkan atawa ngaintegrasikeun pangaweruh anu ditarima ku manusa atawa nu disebut asimilasi. Kadua, ngarobah struktur pangaweruh anyar nepi ka jadi
hiji beungkeutan anu gumulung (equilibrium)..
6.Kaunggulan
Konstruktivisme
Kaunggulan tiori konstruktivisme nurutkeun Cahyo (2013)
nyaéta guru lain hiji-hijina sumber diajar; siswa leuwih aktif jeung kréatif;
pangajaran jadi leuwih boga ma’na; siswa mibanda kabébasan; ngabina sikep
produktif jeung percaya diri; prosés
évaluasi difokuskeun kana penilaian
prosés; jeung siswa jadi leuwih gampang paham.
7.Larapna Konstruktivisme dina Pangajaran
Pamarekan konstruktivisme dina prosés pangajaran ngahasilkan model diajar di antarana:
- Discovery Learning
Discovery
Learning mangrupa
prosés pangjaran
anu museur kana mentalinteléktual para siswadina ngungkulan sakur pasualan anu disanghareupan,
tug nepi ka manggihan hiji konsép
atawa
generalisasi anu bisa
dilarapkeun di lapangan (Illahi, 2012:
29). Modél pangajaran
ieu bisa ngarobah kondisi siswa anu pasif jadi aktif jeung kréatif. Bisa ngarobah pangajaran anu teacher
oriented jadi student
oriented. Ieu modél ogé
ngarobah tina modus expository kana
modus discovery anu
nungtut
siswa sacara
aktif nimukeun informasi sorangan kalawan bingbingan guru.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar